Skip to main content
SEO

Yapılandırılmış Veri (Structured Data) Nedir?

By Ocak 3, 2023Mayıs 31st, 2024One Comment

Yapılandırılmış veriler, içeriğiniz hakkında arama motorlarına net bilgiler sunarak Google botlarının iş yükünü hafifleten kodlar bütünüdür. Google yapmış olduğu algoritma güncellemeleri ile yapısal verilerin önemini her geçen gün daha da arttırmaktadır. Maalesef bu konuda yeteri kadar kaynağa ulaşmak mümkün değil. Bu yazımda sizlere en çok kullanılan yapısal veriler hakkında örnekler sunarak kafanızdaki tüm soru işaretlerini kaldıracağım.

Bu konu ile ilgili detaylı bilgiye ulaşmak için yazının devamını okuyabilir veya seo danışmanlığı hizmeti alarak işini şansa bırakmayabilirsin :).

JSON-LD nedir?

JSON-LD , Schema.org‘un biçimlendirmelerinden biridir. Schema.org’da, Microdata veya RDFa gibi başka işaretlemeler de bulunuyor. Google tarafından da önerildiği için her zaman JSON-LD kullanmanızı tavsiye ederim.

Yapılandırılmış Veri Nedir?

Yapısal veriler (diğer bir adıyla yapılandırılmış veriler), Google arama motorlarına sayfanın içeriği hakkında yardımcı olan kodlar bütünüdür. Yemek tarifi verilen bir sayfada, recipe yapılandırılmış verisini kullanarak Google arama motoruna verilen tarifin malzemeleri, pişirme süresi, besin değeri, kalori vb. bilgileri açıkça belirtebilirsiniz. Bu durumda Google botları sitedeki verileri çok daha iyi bir şekilde analiz ederek yorumlama şansına sahip olacaktır.

SEO İçin Neden Önemlidir?

Google’ın sayfalarınızın, ürünlerinizin ve web sitenizin ne hakkında olduğunu anlamasını kolaylaştırdığı için yapılandırılmış verilerin kullanılması SEO açısından çok önemlidir. Google’ın bir sayfanın arama sonuçlarında gösterilmesi için neyle ilgili olduğunu bulması gerekir. Yapılandırılmış verileri kullanmak, Google ile konuşmak ve Google’a sitenizin ne hakkında olduğunu söylemek gibidir. Bu, sayfalarınızın sıralama almasına yardımcı olacaktır.

En önemlisi de, yapılandırılmış veriler, arama sonuçlarındaki nasıl görüneceğini değiştirecektir. Arama yapan kişinin karşısına daha fazla spesifik bilgi gösterecektir. Bu sayede arama sonuçlarında kapladığınız alan artacak ve kullanıcının sonuçlarınıza tıklama olasılığı artacaktır.

Yapılandırılmış Veri Örnekleri

En çok kullanılan yapısal veri örneklerini bu yazımda sizlerle paylaşacağım. Bu sayfa sürekli güncel tutulacaktır ve fırsat buldukça örnekleri çoğaltacağım. Sorularınız olduğu takdirde yorum yazmaktan çekinmeyin.

Product Yapısal Veri Örneği

<script type="application/ld+json">
{
"@context": "https://schema.org/",
"@type": "Product",
"name": "Ürün Adı",
"image": "Ürün Görseli (URL)",
"description": "Ürün Açıklaması",
"brand": {
"@type": "Brand",
"name": "Ürün Markası"
},
"sku": "SKU Numarası",
"offers": {
"@type": "AggregateOffer",
"url": "",
"priceCurrency": "TRY",
"lowPrice": "90",
"highPrice": "100",
"offerCount": "1000"
},
"aggregateRating": {
"@type": "AggregateRating",
"ratingValue": "4.8",
"bestRating": "5",
"worstRating": "0",
"ratingCount": "122"
}
}
</script>

Yemek Tarifi Yapısal Veri Örneği

Yemek tarifi yapısal verisinin SERP’de nasıl gözüktüğünü merak ediyorsanız aşağıdaki görsele bakabilirsiniz :).

patlican kebabi yapisal veri
<script type="application/ld+json">
{
"@context": "https://schema.org/", 
"@type": "Recipe", 
"name": "Yemek tarifi adı",
"image": "Yemek Görseli (URL)",
"description": "Tarifin yazılacağı alan",
"keywords": "anahtar kelimeler",
"author": {
"@type": "Person",
"name": "Tarifin sahibi"
},
"datePublished": "2023-02-05",
"prepTime": "PT10M", //hazırlık süresi
"cookTime": "PT20M",  //pişirme süresi
"totalTime": "PT30M",  //toplam süresi
"recipeCuisine": "Türk", //yemek hangi mutfağa aitse yazılacak 
"recipeYield": "8", //yemeğin kaç kişilik olduğu yazılacak
"nutrition": {
"@type": "NutritionInformation",
"calories": "666 cal" //yemeğin kalorisi yazılacak
},
"recipeIngredient": [
"malzeme 1",
"malzeme 2",
"malzeme 3" //malzemelerin yazılacağı alan her malzeme için ayrı satır kullanılıyor
],
"aggregateRating": {
"@type": "AggregateRating",
"ratingValue": "4.55", // ortalama puan
"bestRating": "5", //en yüksek verilebilecek puan
"worstRating": "1", //en düşük verilebilecek puan
"ratingCount": "77" //yorum adedi
},
"video": {
"@type": "VideoObject",
"name": "Yemek tarifi adı",
"description": "Tarifin yazılacağı alan",
"thumbnailUrl": "Yemek Görseli (URL)",
"uploadDate": "2023-02-05", 
"contentUrl": "Video URL'i (Harici)",
"embedUrl": "Video URL'i (Dahili)"
} 
}
</script>

Organization Yapısal Veri Örneği

<script type="application/ld+json">
{
"@context": "https://schema.org",
"@type": "Corporation",
"name": "Şirket Adı",
"alternateName": "Alternatif Şirket Adı",
"url": "Şirket Sitesi (URL)",
"logo": "Şirket Logosu (URL)",
"sameAs": [
"Şirket Facebook URL'i", //yoksa bu satır silinebilir
"Şirket Twitter URL'i", //yoksa bu satır silinebilir
"Şirket Instagram URL'i", //yoksa bu satır silinebilir
"Şirket Youtube URL'i", //yoksa bu satır silinebilir
"Şirket LinkedIn URL'i" //yoksa bu satır silinebilir
]
}
</script>

BlogPosting Yapısal Veri Örneği

Blog yazıları için genellikle Article yapılandırılmış verisi kullanılsa da Google yapısal veriler için spesifik olanların kullanılmasını tercih ediyor. Dolayısıyla sizlere BlogPosting şemasının örneğini sunuyorum :).

<script type="application/ld+json">
{
"@context": "https://schema.org",
"@type": "BlogPosting",
"mainEntityOfPage": {
"@type": "WebPage",
"@id": "Blog Yazısı (URL)"
},
"headline": "Blog Başlığı",
"description": "Blog Yazısı Açıklama",
"image": "Blog Görseli (URL)",
"author": {
"@type": "Person",
"name": "Yazar Adı",
"url": "(varsa) Yazar URL'i"
},
"publisher": {
"@type": "Organization",
"name": "Yayıncı Firma Adı",
"logo": {
"@type": "ImageObject",
"url": "Yayıncı Firma Logosu (URL)"
}
},
"datePublished": "2023-01-01", // Yayınlandığı tarih
"dateModified": "2023-01-04" // Güncelleme tarihi yoksa bu satır silinebilir
}
</script>

WordPress altyapısını kullanıyorsanız yapılandırılmış verileri oluşturmak için eklentilerden destek alabilirsiniz. JSON kod yapısına hakim değilseniz manuel olarak kodları oluşturmanız hata yapmanıza sebep olabilir. Kaldı ki bu yapıyı dinamik hale getirerek zamandan tasarruf sağlayabilir ve hata yapma ihtimalinizi ortadan kaldırmış olursunuz.

Schema.Org Yapısal Veri Test Aracı:https://validator.schema.org/
Google Yapısal Veri Test Aracı:https://search.google.com/test/rich-results?hl=TR
Yapısal Veri Generator:https://technicalseo.com/tools/schema-markup-generator/

One Comment

Leave a Reply

Skip to content