İnternette varlığınızı sürdürmek istiyorsanız, çok güçlü bir backlink profiline ihtiyacınız var. Fakat, problem şu ki; her backlink aynı kaliteye sahip değildir.
Yüksek kaliteli ve siteniz ile alakalı backlinkler almak, diğer alakasız sektörlerden rastgele alınan backlinklere nazaran çok daha değerlidir. Spam skoru yüksek sitelerden gelen bağlantılar sitenize yarardan çok zarar verecektir.
Backlinklerden en iyi şekilde nasıl faydalanırsınız? Backlink paketleri siteye fayda mı sağlar zarar mı verir? Backlink değerini etkileyen faktörlere çok dikkat etmeniz gerekiyor.
Geri bağlantılardan (backlinklerden) en iyi şekilde faydalanmanız için bilmeniz gerekenleri sizlerle paylaşıyorum.
Keyifli okumalar
Backlink Nedir?
Backlinkler, kısaca sitenizin dışında başka bir siteden web sitenize verilen bağlantılardır. Örnek olarak, bu yazımda backlink satılan bir siteye bağlantı verirsek; seories.com sitesinden backlink satılan siteye bir dış bağlantı vermiş oluruz (Geri bağlantının kaliteli veya kalitesiz olması durumunu göz ardı ediyoruz bu başka bir yazının konusu olabilir).
Aldığınız backlinklerin geçici değil kalıcı backlinkler olmasına çok dikkat etmelisiniz. Google dış kaynaklardan gelen bu tür bağlantıları referans olarak değerlendirir ve kaliteli sitelerden backlink alan siteleri ödüllendirir.
Ancak son yıllarda işletmeler Google’ı kandırma amacıyla, black hat SEO (siyah şapkalı SEO) unsurlarından birisi olan siyah şapkalı geri bağlantılar almaya başladı. Siyah şapkalı geri bağlantılara örnek; geri bağlantı satın almak, spam sitelerden bağlantı almak, blog sitelere kendi site linklerini ekleyerek yorum yapmak ve paravan siteler oluşturarak birbirine bağlantı veren site ağları oluşturmak gibi.
Unutmayın! Google her ne kadar botlarla çalışsa da Google botlarını denetleyen ve botların davranışlarını kurgulayan muhteşem bir ekibe sahip. Dolayısıyla, Google bu tarz black hat backlink stratejilerini uygulayan siteleri kolaylıkla tespit edecek seviyeye gelmiştir. Google backlink satan sitelerin uyması gereken bir dizi geri bağlantı yönergesi yayınladı ve ayrıca Haziran 2021’de spam içerikli bağlantıları hedefleyen başka bir güncelleme yayınladı.
Bu bilgiler ışığında backlink paketleri satın almanın siteniz için faydalı bir SEO stratejisi olacağını düşünüyor musunuz?
Backlinklerin SEO’ya Etkisi Nedir?
Yukarıda belirttiğimiz gibi, Google dış kaynaklardan gelen bağlantıları referans olarak görür. Sitenize ne kadar çok site “referans olursa” (yani sitenizdeki sayfaya ya da sayfalara bağlantı verirse), Google, bu sayfalarınızın ve sitenizin o kadar değerli ve alakalı olduğunu varsayar.
Aslında; backlinkler, Google’ın bir web sitesini arama sonuçlarında nerede sıralayacağına karar verirken dikkate aldığı onlarca faktörden birisidir.
Peki Google neden backlinklere önem verir? Web sitenize verilen bir geri bağlantı(lar), başka bir sitenin içeriğinizi ilgi çekici, ilginç veya eğitici bulduğu anlamına gelir. Öyle ki, ziyaretçileriyle içerğinizi paylaşmaya karar vermiş. Bundan daha güzel bir referans olabilir mi?
Sitenize çok sayıda güvenilir site bağlantı veriyorsa, Google, sitenizin kullanıcıların okumak isteyeceği harika içeriğe sahip olduğunu bilir. Sonuç olarak, SERP’lerde üst sıralarda yer alma olasılığınız daha yüksektir. Ancak, başka bir sitenin sayfalarına kaç bağlantı eklediğini etkilemek için yapabileceğiniz pek bir şey yoktur. Web sitenizin SEO’su için hangi bağlantıların en değerli olduğunu düşünürken bunu aklınızda bulundurun.
Backlinkler Neden Değerli?
Backlinklerle ilgili bilmeniz gereken en can alıcı durum şudur ki; çok fazla backlink almak her zaman çok değerli değildir. Black Hat SEO stratejileri uygulayarak geri bağlantı kazanırsanız er ya da geç Google sitenizi cezalandıracaktır. Peki, bir geri bağlantıyı diğerlerinden daha önemli yapan nedir?
Bir Sayfadaki Bağlantıların Konumu ve Sayısı
Her ne kadar kulağa tuhaf gelecek olsa da bir sayfada bir bağlantının bulunduğu yeri backlink değerini etkileyebileceğini biliyor muydunuz?
Google, bir sayfadaki ilk bağlantıyı en değerli bağlantı olarak kabul eder. Buna ek olarak, bir sayfada ne kadar çok backlink bağlantısı varsa her linkin o kadar az değeri vardır. Yani bir sayfada onlarca backlink olması ile sadece sizin sitenizden geri bağlantı olması arasında ciddi fark bulunur. Bu size bir şey ifade ediyor mu?
İpucu vereyim: Yorum Backlinkler.
Dofollow Backlink vs Nofollow Backlink
Dofollow bağlantıları backlinklerin varsayılan “rel” değeridir. Backlink verilen bir siteden bağlantı aldığınızda site sahibi özel olarak bir “rel” değeri girmezse bu özellik şu şekilde gözükecektir:
<a href=”link adresi” rel=”dofollow”>link yazısı</a>
Bu tarz backlinkler, Google’a bağlantı veren web sitesinin sizin sitenize güvendiğini söyler ve bağlantılar sıralamanıza yardımcı olabilir.
Nofollow bağlantılar ise; backlink veren sitenin backlink verilen siteye referans olmadığını Google’a bildirir. Yani nofollow linkler geri bağlantı alan bir sitenin sıralamasına yardımcı olmaz.
Nofollow bağlantılar neden kullanılır? Çünkü, bazen sitenizde bir sitenin linkini başlamak zorunda kalabilirsiniz. Fakat bu sitenin otoritesi düşük olabilir ve sitenize zarar verebileceğini düşünebilirsiniz. Bu tarz bir durumda sitenin linkini nofollow olarak etiketlediğiniz takdirde Google’a “Ben bu siteye referans değilim” diyerek sitenize zarar gelmesini önlüyorsunuz.
Nofollow bağlantı almanın hiç mi faydası yok? Aslında nofollow alınan backlinklerin de sitenize faydası olabilir ama nofollow bağlantının faydalı olması için sitenize trafik getirebilecek bir siteden bağlantı almış olmanız gerekiyor.
Domain Otoritesi ve Sayfa Otoritesi
Genellikle “Domain Authority” ve “Page Authority” olarak İngilizce isimleriyle bilinmektedir. Domain otoritesi (DA), Moz tarafından oluşturulan ve bir web sitesinin arama motorlarında ne kadar iyi sıra alabileceğini tahmin eden bir ölçüm birimidir. 100 üzerinden verilen alan adı otoritesi puanları tahmin edebileceğiniz üzere en yüksek puanı alan sitenin otoritesinin daha yüksek olduğunu belirtmektedir.
Domain otoritesi ile sayfa otoritesi arasındaki fark nedir? Sayfa otoritesi sadece belirli bir sayfanın otoritesini belirtir doman otoritesi web sitesinin otoritesini belirtir.
Yalnız şunu bilmelisiniz ki bu ölçüm Google tarafından bulunan bir ölçüm değildir. Dolayısıyla doğruluğu konusunda size referans olamayız.
Domain otoritesi yüksek olan bir siteden backlink almanızın durumunda Google sitenizin güvenli ve bağlantı alan sayfanızın faydalı bilgilere sahip olduğunu varsayacaktır.
Moz’un chrome eklentisini kurduğunuz takdirde aktif olan sekmedeki sitelerin domain ve sayfa otoritelerini görebilirsiniz.
İlgili Siteler ve Sayfalar
Geri bağlantılarda en önemli konu sitelerin alaka düzeyidir. Örnek vermek gerekirse; bir avukatlık sitesinin memur.net üzerinden almış olduğu geri bağlantı, yemek blog sitesinden almış olduğu geri bağlantıdan çok daha değerlidir. Alaka düzeyi yüksek siteden alınan geri bağlantılar size trafik olarak döneceği gibi alaka düzeyi olmayan siteden aldığınız backlinkler sitenize ya trafik olarak dönmez ya da dönüş oranı çok düşük olur.
Genel olarak, alakasız sitelerden gelen bağlantılar web sitenize zarar vermez (spam siteleri olmadıkça!), ancak sektörünüz ile alakalı web sitelerinden gelen bağlantılar daha fazla değer taşır.
Web Sitesindeki Diğer Bağlantıların Kalitesi
Backlink değerini etkileyen sadece domain otoritesi değildir. Yönlendiren etki alanındaki diğer tüm geri bağlantıların kalitesi, bir bağlantının değerini de etkileyebilir. Bu site adil gelmiyor olabilir.
Şöyle bir senaryo yazarsak; domain otoritesi yüksek bir siteden backlink aldınız. Sıralamanız yükseliyor, trafik akıyor. Sonra bir gün, size o değerli geri bağlantıyı veren web sitesi bir spam sitesi haline geliyor ve düşük kaliteli içerik yayınlayıp ve bir grup spam sitesine bağlantı veriyor. Bu durumda artık o sitenin Google’ın gözünde hiçbir değeri kalmayacaktır. Dolayısıyla sizin linkiniz de dahil olmak üzere tüm geri bağlantıların değeri düşer.
Asla web sitelerinden geri bağlantı satın almayın. Bu durum Google tarafından fark edildiği takdirde sizi cezalandırabilir ve sitenizdeki tüm linkler sıralama kaybına uğrayabilir.
Bağlantı Metni
Bağlantı metni, link verilen sözcük veya sözcük gruplarıdır. Bu tarz durumlarda Google bağlantı verilen metni kullanıcılar için daha faydalı olarak görecektir. Sonuç olarak Google, bağlantı metnini bir sıralama faktörü haline getirmiştir.
Bağlantı metni, bağlantılı sayfanın hedeflediği anahtar kelimeyi kullandığından, bu bağlantı için “buraya tıklayın”, “tıklayın” gibi bağlantı metni kullanmaktan çok ilgili anahtar kelimeye bağlantı vermek çok daha değerlidir.
Sonuç
Geri bağlantılar, SEO’nun temel taşıdır . Ancak, tüm geri bağlantılar aynı değeri sağlamaz. Bir sayfada veya daha yüksek DA’ya sahip sayfalardan gelen bağlantılar, web sitenizin Google’ın arama sonuçlarında daha iyi sıralanmasına yardımcı olur.
Bu bilgileri daha kaliteli geri bağlantılar oluşturmak için kullanabilirsiniz. Stratejinizi doğru yapılandırdığınız takdirde ve sitenizde gözle görülür bir trafik artışı görebilir.