Google, Önemli Web Verileri (Core Web Vitals) ölçüm özelliklerini mevcut araçlarının çoğuna dahil etmiştir ve yeni araçlarına dahil edeceği de kaçınılmazdır.
Google, site sahiplerinin kullanıcı deneyimini (UX) optimize ederken odaklanması gereken bir dizi metrik tanımladı.
Google, bu Önemli Web Verilerini tanımlayarak , Google’ın web’de harika bir kullanıcı deneyimi sunmak için gerekli olduğunu söylediği kalite sinyalleri için birleşik rehberlik sağlamayı amaçlamaktadır.
“Kullanıcı deneyiminin kalitesini optimize etmek, web’deki herhangi bir sitenin uzun vadeli başarısının anahtarıdır. İster işletme sahibi, ister pazarlamacı veya geliştirici olun, Web Verileri sitenizin deneyimini ölçmenize ve iyileştirme fırsatlarını belirlemenize yardımcı olabilir.”
Google, tüm web deneyimleri için kritik öneme sahip olduklarından, Temel Web Verilerinin diğer metriklere göre daha fazla önem verdiğini her fırsatta açıklamaktadır. Temel Web Verileri, tüm web sitelerinin karşılamaya çalışması gereken kullanıcı deneyimi ihtiyaçlarıdır. Bunu sakın göz ardı etmeyin!
Google, özellikle temel kullanıcı deneyimi ihtiyaçlarını şu şekilde tanımlar: yükleme, etkileşim ve görsel kararlılık.
Temel Web Verileriyle Kullanıcı Deneyimini Ölçme
Google, site sahiplerinin sitelerinin kullanıcı deneyiminin kalitesini şu metriklerle ölçebileceğini söylüyor:
- Largest Contentful Paint : Bir sayfanın ana içeriğinin yüklenmesi için geçen süre. İdeal bir LCP ölçümü 2,5 saniyeden az veya buna eşittir.
- First Input Delay : Bir sayfanın etkileşimli hale gelmesi için geçen süre. İdeal bir ölçüm, 100 ms’den küçük veya buna eşittir.
- Cumulative Layout Shift : Görsel sayfa içeriğinin beklenmeyen düzen kayması miktarı. İdeal bir ölçüm 0,1’den küçük veya buna eşittir.
Google bu 3 ölçümün neden bu kadar çok önemli olduğunu şu şekilde açıklıyor;
“Bu metriklerin tümü önemli kullanıcı merkezli sonuçları yakalar, sahada ölçülebilir ve destekleyici laboratuvar tanı metrik eşdeğerlerine ve araçlarına sahiptir.
Örneğin, Largest Contentful Paint, üst satır yükleme metriği olsa da, izleme ve iyileştirme açısından kritik olmaya devam eden First Contentful Paint (FCP) ve Time to First Byte’a (TTFB) büyük ölçüde bağımlıdır.”
Sitenizin verilerini ölçümleyebilmek için GTMetrix – https://gtmetrix.com/ sitesini kullanabilirsiniz.
Önemli Web Verileri Nasıl Ölçülür?
Google, Önemli Web Verileri ölçüm özelliklerini mevcut araçlarının çoğuna dahil eder.
Önemli Web Verileri artık aşağıdakiler kullanılarak ölçülebilir:
- Google Search Console (GSC)
- PageSpeed Insights
- Lighthouse
- Chrome DevTools
- Chrome UX Report
- Web Vitals Extension
Önemli Web Verilerini ölçmek için bu araçların her birini kullanma hakkında daha fazla bilgiyi burada bulabilirsiniz.
Search Console
Site sahiplerinin, sitelerinin mobil ve masaüstü sürümlerinin değerlendirmesine yardımcı olmak için Search Console’da yeni bir Önemli Web Verileri raporu var.
Rapor, Chrome UX raporundaki gerçek dünya verilerine dayalı olarak ilgilenilmesi gereken sayfa gruplarını tanımlar.
Bu raporla, minimum miktarda raporlama verisine sahip olmayan URL’lerin atlanacağını unutmayın.
Siteniz yeni açıldıysa veya yeterli trafiğe sahip değilse Önemli Web Verileri sekmesinde bilgiye ulaşamayacaksınız. Bunun için biraz sabırlı olun ve sitenizi güncellemeye devam edin.
Google Search Console danışmanlığına ihtiyaç duyduğunuz takdirde bizimle iletişime geçebilirsiniz.
PageSpeed Insights
PageSpeed Insights, Lighthouse 6.0’ı kullanacak şekilde yükseltildi ve bu da raporun hem laboratuvar hem de saha bölümlerinde Önemli Web Verilerini ölçebilmesini sağlıyor.
Önemli Web Verileri, aşağıda gösterildiği gibi mavi kurdele ile açıklanmıştır.
Lighthouse
Lighthouse yakın zamanda ek denetimler, yeni ölçümler ve yeni oluşturulmuş bir performans puanı dahil olmak üzere 6.0 sürümüne yükseltildi.
Eklenen bu yeni metriklerden ikisi, En Büyük İçerikli Boyama (LCP) ve Kümülatif Düzen Kaydırma’dır (CLS).
Bu ölçümler, Önemli Web Verilerinin laboratuvar uygulamalarıdır ve kullanıcı deneyimini optimize etmek için tanılama bilgileri sağlar.
Üçüncü yeni ölçütün – Toplam Engelleme Süresi (TBT) – bir başka Önemli Web Verileri ölçüsü olan İlk Giriş Gecikmesi (FID) ile iyi bir korelasyon içinde olduğu söyleniyor.
Lighthouse’un tüm ürünlerü en son sürümü yansıtacak şekilde güncellenir.
Chrome DevTools
Chrome DevTools, site sahiplerinin Cumulative Layout Shift (CLS) katkıda bulunabilecek bir sayfada görsel kararsızlık sorunlarını bulmasına ve düzeltmesine yardımcı olacak şekilde güncellendi.
Özet sekmesinde ayrıntılarını görüntülemek için bir Layout Shift’i seçin. Kaymanın nerede gerçekleştiğini görselleştirmek için Move To ve Move From alanlarının üzerine gelin.
Chrome DevTools, İlk Giriş Gecikmesini (FID) iyileştirmek için yararlı olan Toplam Engelleme Süresini (TBT) de ölçer. Sayfa performansını ölçtüğünüzde TBT artık Chrome DevTools Performance panelinin alt bilgisinde gösterilmektedir. Laboratuvarda TBT’yi iyileştiren performans optimizasyonları FID’yi de iyileştirmelidir.
Chrome UX Raporu
CrUX olarak da adlandırılan bu rapor, milyonlarca web sitesindeki gerçek kullanıcı deneyimi verilerinin halka açık bir veri kümesidir.
Chrome UX raporu, tüm Önemli Web Verilerinin saha sürümlerini ölçer; bu, laboratuvar verileri yerine gerçek dünya verilerini rapor ettiği anlamına gelir.
Google, yakın zamanda raporu yeni bir Önemli Web Verileri açılış sayfasıyla güncelledi.
Web Verileri Uzantısı
Artık Chrome Web Mağazası’ndan yüklenebilen yeni bir uzantı, üç Önemli Web Vitals metriğini gerçek zamanlı olarak ölçer.
Web Vitals eklentisini indirmek için linke tıklayın -> https://chrome.google.com/webstore/detail/web-vitals/
Peki ya Diğer Değerli Metrikler?
Önemli Web Verileri ne kadar önemli olsa da, odaklanılması gereken kullanıcı deneyimi metrikleri sadece bunlar değildir. Google, bundan sonra kullanıcı deneyimi anlayışını geliştirirken, Önemli Web Verilerini yıllık olarak güncelleyecektir. Google ayrıca gelecekteki Web Vitals adaylarını seçmenin ardındaki motivasyon ve uygulama durumu hakkında güncellemeler sağlayacaktır.
Google, sayfa hızı anlayışını geliştirmek için büyük yatırımlar yapıyor:
“2021’e baktığımızda, sayfa hızını ve diğer kritik kullanıcı deneyimi özelliklerini ölçmek için daha iyi bir anlayış ve yetenek geliştirmeye yatırım yapıyoruz.
Örneğin, yalnızca ilk etkileşimde değil, tüm etkileşimlerde giriş gecikmesini ölçme yeteneğini genişletmek; düzgünlüğü ölçmek ve ölçmek için yeni metrikler; Web’de anında ve gizliliği koruyan deneyimlerin sunulmasını sağlayacak ilkel ve destekleyici metrikler; ve dahası.”