Google Search Central youtube kanalında yayınlanan Google Office Hours podcast’inde yayınlanan Haziran ayında bizlerden gelen soruların derlemesine bu yazıdan ulaşabilirsiniz. Bir çoğumuzun hakim olduğu konulara değinilse de işinize yarayacak cevapların olduğuna eminim.
Ortak kullanılan sürümümüz, standart bağlantı kullanılmasına rağmen Google Keşfet’te görünüyor. Neden?
John: Beth soruyor: “İçeriğimizin ortak kullanılmasına izin veriyoruz. Bununla birlikte, standart bağlantı kullanılmasına rağmen ortak kullanılan sürüm çoğu kez Google Keşfet’te görünüyor. Bunu nasıl önleyebiliriz?”
Sorunuzun zamanlaması mükemmel. Bu sorunu çözmeye yardımcı olmak için kısa süre önce ortak kullanılan içeriklerle ilgili kılavuzumuzun kapsamını genişlettik. link rel=canonical, standartlaştırma konusunda bize ipucu olarak yardımcı olan bir sinyaldir. İçeriğiniz ortak kullanılıyorsa ve ortak kullanılan sürümlerin Arama’da görünmesini istemiyorsanız ortak kullanılan sürümlere de noindex robots meta etiketinin eklendiğinden emin olmanızı öneririz. Bu etiket, ilgili sürümlerin Arama’da görünmesini engellerken kullanıcıların sayfaya normal şekilde erişmesine izin verir.
Farklı TLD’lere sahip iki alanın, aynı anahtar kelimeler için aynı ülkeyi hedeflemesi sorun olur mu?
Gary: Sagar soruyor: “Farklı TLD’lere sahip iki alanın, aynı anahtar kelimeler için aynı ülkeyi hedeflemesi sorun olur mu?”
Bu yaklaşımın kullanıcılarınız açısından kafa karıştırıcı olup olmayacağı aklıma gelen ilk düşünce oldu. Her biri muhtemelen aynı içeriğe sahip iki alan kafa karıştırıcı olabilir. Politika açısından bu, arama sonucu manipülasyonu gibi de görünebilir. Bu konu için Google’ın spam politikalarına göz atmanızı öneririm.
Lighthouse JavaScript uyarılarının, sayfa puanı veya sıralaması üzerinde herhangi bir etkisi var mı?
Martin: Arnd soruyor: “Bilinen güvenlik açıklarına sahip kitaplıklar ile ilgili Lighthouse JavaScript uyarılarının, sayfa puanı veya sıralaması üzerinde herhangi bir etkisi var mı?”
Merhaba Arnd, soru için teşekkür ederiz. Hayır, bunun genelde sıralamaya bir etkisi yoktur. Ancak, güvenlik uyarılarını ve sorunlarını dikkate almamak oldukça kötü bir fikir. Bu sorunları kesinlikle en kısa sürede düzeltmenizi öneririm.
Googlebot’un bir web sayfasının belirli bir bölümünü taramasını nasıl engellerim?
John: Sean soruyor: “Googlebot’un bir web sayfasının belirli bir bölümünü taramasını nasıl engellerim? Ürün sayfalarında, satın alınanlarla ilgili bir bölüm de mevcut. Burada genellikle web sitemizin önemli bir parçası olmayan küçük eklentiler bulunuyor.”
Kısaca cevap vermek gerekirse bir HTML sayfasındaki belirli bir bölümün taranmasını engelleyemezsiniz. Ancak buna benzer iki konudan bahsedebiliriz: Metnin, arama snippet’inde görünmesini engellemek için data-nosnippet HTML özelliğini ya da kaynağı robots.txt tarafından engellenen bir iframe veya JavaScript kullanabilirsiniz. Robot dosyasıyla engellenen bir iframe veya JavaScript dosyası kullanmak, tarama ve dizine eklemeyle ilgili olarak teşhis edip çözmesi zor sorunlara neden olabileceğinden genellikle iyi bir fikir değildir. Bu yalnızca sayfalarınızda tekrar kullanılan içeriğe yönelikse endişelenmeyin. Googlebot’un bu tür yinelenen içerikleri görmesini engellemenize gerek yoktur.
Bir site haritası gönderdim ancak arama sonuçlarında görünmüyor. Neden?
Gary: Bir kullanıcı şunu soruyor: “Bir site haritası gönderdim ancak arama sonuçlarında görünmüyor.”
URL’den bahsettiğinizi varsayıyorum. Bu durumda site haritalarının, arama motorlarına içeriğinizin nerede olduğunu söylemenin bir yolu olduğunu hatırlatmak isterim. Olay sadece bundan ibarettir. Bu, sağladığınız URL’lerin taranacağını garanti etmez ve dizine ekleneceğini de kesinlikle garanti etmez. Her iki işlem de içeriğin kalitesine ve internetteki göreli popülerliğine bağlıdır.
Yapılandırılmış veriler, Google’da hata gösterirken neden schema.org’da hata göstermiyor?
Martin: Corey soruyor: “Yapılandırılmış veriler, Google’da hata gösterirken neden schema.org’da hata göstermiyor? Google Search Console, ‘returnFees’ alanındaki geçersiz enum değerine ilişkin hatalar gösteriyor, ancak schema.org testimizde hata olmadığı söyleniyor. Lütfen bu konuyu açıklar mısınız?”
Sorunuz için teşekkürler Corey. schema.org, yapılandırılmış verilerle ilgili veri türlerini ve özelliklerini tanımlayan, açık kaynaklı ve satıcıdan bağımsız bir platformdur. Bununla birlikte, bir satıcı olan Google’ın, ürün özelliklerinde yapılandırılmış verileri (ör. Google Arama’daki zengin sonuçlarımız) kullanmak için bazı özellik ve türlerle ilgili belirli şartları olabilir. Bu nedenle, bazı özellikleri hariç tutmak veya bir özellikle ilgili belirli değer türlerini kullanmak schema.org açısından sorun teşkil etmez. Ancak Google ve diğer satıcılar, özellikleri ve ürünleri iyileştirmek amacıyla, sağladığınız yapılandırılmış verileri kullanmak için daha spesifik şartlara sahip olabilir.
HSTS gibi güvenlik üst bilgileri entegrasyonunun sıralama üzerinde bir etkisi var mı?
John: Arnd soruyor: “HSTS gibi güvenlik üst bilgileri entegrasyonunun sıralama üzerinde bir etkisi var mı?”
Hayır, HSTS üst bilgisi Arama’yı etkilemez. Bu üst bilgi, kullanıcılara doğrudan HTTPS sürümüne erişmelerini söylemek için ve genellikle HTTPS sürümlerine yapılan yönlendirmelerle birlikte kullanılır. Google, taranmaya ve dizine eklenmeye en uygun sürümü seçmek için standartlaştırma adlı bir süreci kullanır. Bu süreç, HSTS için kullanılanlar gibi üst bilgilere dayalı değildir. Bu üst bilgileri kullanmanız elbette kullanıcılar açısından mükemmel olur.
Google, mevcut ve önceki XML site haritası sürümleri arasında herhangi bir karşılaştırma yapıyor mu?
Gary: Bill soruyor: “Google, bir sitedeki yenilikleri veya kaldırılan öğeleri görmek için mevcut ve önceki XML site haritası sürümleri arasında herhangi bir karşılaştırma yapıyor mu?”
Bunun tam cevabı evet, son taranmasından bu yana değişmeyen bir site haritasını yeniden işlemeyiz. Ancak bu durum yalnızca kaynakları boşa harcamamak için yaptığımız bir yazılım optimizasyonudur. Site haritanızda herhangi bir değişiklik yaptığınızda (ör. URL öğesi veya lastmod) site haritası tekrar ayrıştırılır ve genellikle yeniden işlenir. Bu, URL’lerin mutlaka taranacağı anlamına gelmez ve diğer URL’ler gibi kalite değerlendirmelerine tabi olurlar. Ayrıca, bir URL’yi site haritasından kaldırmanız (muhtemelen artık mevcut olmamasından dolayı) otomatik olarak dizinden kaldırılacağı veya daha erken kaldırılması için öncelikli olarak taranacağı anlamına gelmez.
XML site haritası ile HTML arasındaki fark nedir? Search Console’da bir hata mesajı görüyorum.
John: Maro Samy soruyor: “XML site haritası ile HTML arasındaki fark nedir ve Search Console’da ‘Site haritanızın bir HTML sayfası olduğu görünüyor. Lütfen bunun yerine desteklenen bir site haritası biçimi kullanın’ yazdığında bu sorunun çözümü nedir?”
Bu, hem XML dosyası hem de HTML sayfası için aynı adın kullanılmasından dolayı oluşan talihsiz bir durumdur. HTML site haritası, daha üst düzey bir harita olduğu için kullanıcılar açısından yararlı olabilir. XML site haritası yalnızca tarayıcılara yöneliktir ve robots için oluşturulmuş bir dosyadır. Benim fikrime göre HTML site haritası genellikle web sitenizde gezinmenin çok kafa karıştırıcı olduğuna işaret eder. Dolayısıyla, site haritası sayfası oluşturmak yerine bu sorunu düzeltmeye çalışabilirsiniz.
Google, ayrıştırma hataları içeren yapılandırılmış verileri nasıl ele alır?
Gary: Animesh soruyor: “Google, ayrıştırma hataları içeren yapılandırılmış verileri nasıl ele alır?”
Google bu verileri ele almaz. Bazı yapılandırılmış veriler ayrıştırılmazsa içerdiği bilgileri ayıklayamayız. Dolayısıyla bu veriler doğrudan yoksayılır.
URL’deki sayılar SEO açısından kötü mü? Bunların URL’ye eklenmesi kötü bir fikir mi?
John: “URL’deki sayılar SEO açısından kötü mü? Bunların URL’ye eklenmesi kötü bir fikir mi?”
Hayır, URL’ye sayı eklenmesi kötü değildir. Sayılar, harfler, Latin alfabesinde olmayan harfler ve hatta unicode sembollerinden istediğinizi kullanabilirsiniz. URL’lerde kullanmaktan kaçınmanız gereken tek şey bir sayfayı her ziyaret ettiğinizde değişen geçici tanımlayıcılardır. Bu tanımlayıcılar, tarama işlemini çok zorlaştırır ve karmaşık hale getirir.
Web sitemin URL’si neden engellendi?
Gary: Claudio soruyor: “Web sitemin URL’si neden engellendi?”
URL’niz engellenmemiş ve her şey yolunda. Tek sorun sıralamada yer almaması. Sıralamanızı yükseltme konusunda yapmanız gerekenleri öğrenmek için SEO Başlangıç Kılavuzumuza göz atmanızı ve ardından SEO’ya odaklanan diğer güvenilir sitelerin ve kişilerin (Moz ve Aleyda Solis gibi) sağladığı daha fazla ipucuna bakmanızı öneririm.
“Dizin şişmesi”, Google’ın taramasını ve dizine eklemesini etkileyen gerçek bir şey mi?
John: “‘Dizin şişmesi’, Google’ın taramasını ve dizine eklemesini etkileyen gerçek bir şey mi?”
Google’da dizin şişmesi gibi bir kavramı daha önce duymadım. Sistemlerimiz, site başına dizine eklenen sayfa sayısını yapay olarak sınırlamaz. Dizine ekleme için sağladığınız sayfaların gerçekten yararlı sayfalar olduğundan emin olmanızı öneririm. Ancak bu, sitenizin sahip olduğu sayfa sayısından bağımsızdır.
Googlebot’un siteme bir daha hiç dokunmamasını güvenilir ve kalıcı bir şekilde nasıl sağlarım?
Gary: Bir kullanıcı şunu soruyor: “Googlebot’un siteme bir daha hiç dokunmamasını güvenilir ve kalıcı bir şekilde nasıl sağlarım? Birkaç aylığına değil, tamamen önlemek istiyorum.”
En basit yöntem robots.txt dosyasıdır: Googlebot kullanıcı aracısı için disallow: / eklerseniz Googlebot, bu kuralı silmediğiniz sürece sitenize dokunmaz. Ağ erişimini de engellemek isterseniz IP aralıklarımızı bir reddetme kuralına yükleyen güvenlik duvarı kuralları oluşturmanız gerekir. Googlebot’u doğrulamayla ilgili dokümanlarımızı inceleyerek IP adreslerimizin listesini görebilirsiniz.
SEO şirketleri Google onaylı bir rozet alabilir mi?
John: Michael soruyor: “SEO şirketleri Google onaylı bir rozet alabilir mi?”
Google SEO sertifikasını daha önce duymadım. Google Ads gibi belirli ürünler için sertifikalar olduğunu biliyorum ancak SEO’yla ilgili bir sertifikadan haberim yok. Resmî sertifikalar söz konusu olduğunda başkasından duyduğunuz bilgiler yerine doğrudan kaynağa göz atmanızı öneririm.
Birden çok gezinme menüsüne sahip olmak SEO performansını olumsuz etkileyebilir mi?
Gary: Anonim soru: “Birden çok gezinme menüsüne sahip olmak SEO performansını olumsuz etkileyebilir mi? Sitenin en önemli kategorilerinin bulunduğu bir ana menü ve marka uzantılarıyla ilgili kategorileri geliştirecek “ikincil” menüler olduğunu varsayabiliriz.”
Birden çok gezinme menüsüne sahip olmanın, sitenizin SEO performansı üzerinde bir etkisi olması pek mümkün değildir.
HTML ve ASPX sayfalarını dizine eklemeye çalıştım ancak yalnızca birkaç HTML sayfası dizine eklendi. Yardım edin.
John: “HTML ve ASPX sayfalarını dizine eklemeye çalıştım ve yalnızca birkaç HTML sayfası dizine eklendi. Yardıma ihtiyacım var
Bizim tarafımızda bu dosya uzantılarıyla ilgili özel bir konu yok. Bu uzantılara sahip URL’ler, normal HTML sayfaları olabilir ve bunları dizine ekleyebiliriz. Uzantının gizlenmesi Google’ın sistemleri açısından hiçbir şeyi değiştirmez. Tarama ve dizine ekleme hakkında genel sorular için yardım topluluğumuza göz atmanızı öneririm. Topluluk üyeleri size epey yardımcı olabilir.
Aynı alan adından, ancak farklı web sayfalarından alınmış iki sonuç görüyorum. İkinci sonuç biraz girintili. Neden?
Gary: Shin soruyor: “Aynı alan adından, ancak farklı web sayfalarından alınmış iki sonuç görüyorum. İkinci sonuç biraz girintili. Bu nedir?
Bunlara ana makine grupları denir. Bunları işaretlemeyle etkilemeniz mümkün değildir, ancak belirli bir sorgu için iyi sıralamaya sahip olan birden fazla sayfanız olduğunu gösterir. Mümkünse bu iki sayfayı birleştirmeyi düşünebilirsiniz. Görsel Öğe Galerimizden ana makine grupları hakkında daha fazla bilgi edinebilirsiniz.
Sahte Googlebot’a izin veriliyor mu? Resmî URL’den bahsediliyor ancak farklı bir IP adresinde yer alıyor.
John: Arnd soruyor: “Sahte Googlebot’a izin veriliyor mu? Resmî URL’den bahsediliyor ancak farklı bir IP adresinde yer alıyor.”
Maalesef herkes istediği kullanıcı aracı adını belirtebiliyor ve komut dosyaları meşru görünmek için bir Googlebot kullanıcı aracısının adını kullanabiliyor. Dokümanlarımızda, Googlebot’un kullandığı IP aralıklarının yanı sıra isteklerin meşru olup olmadığını doğrulamayla ilgili bir yöntem açıklanmaktadır. Sizin durumunuzdaki IP adresi, Almanya’daki bir barındırma hizmeti olan Hetzner Online ile eşleşiyor. Bunun gibi çok sayıda istek görüyorsanız kötüye kullanım departmanıyla iletişime geçmeniz iyi olabilir.
Alan adları yerine IP adreslerini reddetmenin bir yolu var mı?
Gary: Muhammed soruyor: “Alan adları yerine IP adreslerini reddetmenin bir yolu var mı?”
Hayır, yok.
Genellikle Blogger’da bulunan NOODP’nin kullanım amacı nedir?
John: “Genellikle Blogger’da bulunan NOODP’nin kullanım amacı nedir?”
Birden mazi gözümde canlandı. Google, bu robots meta etiketini yıllardır kullanmıyor. Bu etiketin geçmişi, sitelerin kısa bir açıklamayla listelendiği DMOZ açık dizin projesi zamanlarına kadar uzanıyor. O zamanlar meta etiketi, arama motorlarına bu açıklamayı yoksaymalarını söylüyordu. Açık Dizin Projesi veya diğer adıyla ODP artık mevcut olmadığı için bu meta etiketin hiçbir etkisi yoktur. Dolayısıyla herhangi soruna yol açmaz ve olduğu gibi bırakabilirsiniz.
“Ana içerik”, videonun mutlaka sayfadaki ilk öğe olması gerektiği anlamına mı gelir?
Gary: Frederick soruyor: “13 Nisan’dan itibaren geçerli olmak üzere SERP’lerde küçük resim gösteriliyorsa videonun, sayfadaki ana içerik olması gerekiyor. ‘Ana içerik’, videonun mutlaka sayfadaki ilk öğe olması gerektiği anlamına mı gelir?”
Hayır, bu durumu kullanıcıların bakış açısından düşünün: Kullanıcılar sayfanıza gelir ve aktif olarak videoyu aramaları gerekir. Biz videonun doğrudan gözüne çarpmasını istiyoruz. İlk bahsettiğimiz durum oldukça kafa karıştırıcı olduğu için ana içerik olan, yani “doğrudan gözünüze çarpan” videolar görmek istiyoruz. Vimeo veya YouTube gibi büyük video sitelerine bakarsanız algoritmalarımızın ne aradığı hakkında fikir edinebilirsiniz.